کد خبر: ۱۰۵۹۳
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

آموزش همسایه‌ها به نفع محله است

حسن عطائی یکی از ویژگی‌های خوب همسایه‌هایش را محبت و پای‌کار بودن در برگزاری مراسم مذهبی می‌داند: اهالی هر کمکی از دستشان برآید، دریغ نمی‌کنند. دهه محرم هر‌کدام از همسایه‌ها گوشه‌ای از کار را می‌گیرند.

کوچه سحر ۲۳ در محله انقلاب در دهه ۶۰ با واگذاری زمین به کارمندان شهرداری شکل گرفت. اهالی این کوچه که همسایگی‌شان حدودا چهل‌ساله است، در این سال‌ها شریک غم و شادی هم بوده‌اند. آنها با تشکیل هیئت عزاداری و احداث مسجد دور هم جمع شده‌اند؛ هیئتی که این روز‌ها علاوه‌بر قدیمی‌ها، جوان‌ها هم بخشی از کار‌های آن را به عهده گرفته‌اند.

همدلی همسایه‌ها

نرگس بهزادیان‌فر از سال‌۶۵ وقتی پنج‌سالش بوده به‌همراه خانواده در این کوچه ساکن شده است. همسایه‌ها او و خانواده‌اش را به همسایه‌دوستی و مهمان‌نوازی می‌شناسند. او بیشتر قدیمی‌های محله را می‌شناسد و با آنها مراوده دارد.

نرگس‌خانم خیاط است و به‌دلیل علاقه‌ای که به کار‌های فرهنگی داشته، با گذراندن دوره‌های دوام ثامن، در این زمینه فعالیت می‌کند. در دوره همه‌گیری کرونا، او به‌همراه گروه دوام ثامن برای غربالگری این بیماری در محله فعالیت چشمگیری داشته است.

در حال حاضر او عضو شورای اجتماعی محله انقلاب است. علاوه‌براین کلاس‌های مختلف دوام ثامن را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند. او می‌گوید: یکی از خصلت‌های خوب همسایه‌های ما همدلی و همراهی در امور محله است. این ویژگی در برگزاری مراسم گوناگون بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ مثلا در ایام محرم و صفر یا دهه فاطمیه، بانوان و آقایان همسایه در‌کنار هم تلاش می‌کنند که بهترین مراسم را با کیفیتی مناسب برگزار کنند.

آموزش همسایه‌ها به نفع محله است

 

پای کار هیئت

بهزادیان‌فر، حسن عطائی را که چند‌خانه با منزل پدری‌اش فاصله دارد، معرفی می‌کند. بهزادیان‌فر از خاطرات خوبش با همسر آقای عطائی که به رحمت خدا رفته، می‌گوید و برایمان این‌طور تعریف می‌کند که آن مرحوم پای ثابت برگزاری هیئت و روضه‌های محرم بوده است.

عطائی بازنشسته شهرداری است و حدود چهل‌سالی می‌شود که در این محله سکونت دارد. او به‌همراه خانواده‌اش بانی هیئتی به نام محبان‌الرضا (ع) است که در محرم و صفر برنامه اجرا می‌کنند. از سال ۱۳۸۳ هم مراسم دهه فاطمیه را در محله برگزار می‌کنند. حسن‌آقا می‌گوید: برای هیئت‌داری و برگزاری مراسم گوناگون باید به جوانان مسئولیت داد تا آنها درگیر کار‌های فرهنگی شوند.

او یکی از ویژگی‌های خوب همسایه‌هایش را محبت و پای‌کار بودن در برگزاری مراسم مذهبی می‌داند و توضیح می‌دهد: اهالی هر کمکی از دستشان برآید، دریغ نمی‌کنند. دهه محرم که در زمین کنار مسجد صاحب‌الزمان (عج) مراسم برگزار می‌کنیم، هر‌کدام از همسایه‌ها گوشه‌ای از کار را می‌گیرند.

آموزش همسایه‌ها به نفع محله است

 

شریک روز‌های سخت

آقا رضا عطائی در این سال‌ها که مراسمشان را در مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار کرده‌اند با آقا رضا مهدیزاده که خادم مسجد است، آشنا شده است. او ضمن معرفی مهدیزاده می‌گوید: صفرتاصد کار‌های مسجد را به‌عهده دارد و هرزمان کاری در مسجد داریم هرکمکی از دستش برآید، انجام می‌دهد.

آقا رضا حدود سی‌سالی می‌شود که در این کوچه سکونت دارد و حدود چهارده‌سال هم می‌شود که خادم مسجد شده است. او کار‌های مسجد را با عشق و علاقه انجام می‌دهد و بسیجی فعال هم هست. خودش می‌گوید: سال‌هاست که حاجی‌عطائی را می‌شناسم و در مراسم دهه محرم کمکشان می‌کنم. علاو‌ه‌بر‌این با هم ورزش می‌کنیم و صبح‌ها تا شهرک ابوذر به پیاده روی می‌رویم.

آقارضا افراد نیازمند محله را شناسایی کرده است و هر زمان که بسته معیشتی در مسجد تهیه می‌شود، این افراد را معرفی می‌کند. این خادم مسجد و مجتمع فرهنگی صاحب‌الزمان (عج) رمز ماندگاری‌اش در این محله را همسایه‌هایی می‌داند که هوای هم را در غم و شادی دارند.



* این گزارش سه‌شنبه یکم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۶ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44